نگاهی به صنعت فرهنگی پکن از فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی آن

کنفرانس توسعه صنعت فرهنگی پکن سال 2020 ، به همت بخش تبلیغات کمیته شهرداری CPC پکن ، در تاریخ 6 سپتامبر، به عنوان بخشی از یک رویداد برجسته در نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات جهانی چین (CIFTIS) در سال 2020. ژو موزی ، رئیس انستیتوی تحقیقات شهری رودخانه ابر و استاد دانشگاه توکیو کیزائی ، سخنرانی اصلی با عنوان “نگاهی به پکن توسعه صنعت فرهنگی از فرهنگ ، ورزش و تشعشعات سرگرمی ، “ارائه دیدگاه او در مورد روش های خوب و چالش های جدید صنعت فرهنگی شهرستان. این مقاله شرح بیشتر در مورد موضوع بر اساس سخنرانی او است.

1. رتبه بندی 2019 در مورد فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی شهرهای چین

به عنوان بخشی از فهرست یکپارچه شهر چین ، موسسه تحقیقات شهری رودخانه ابر رتبه بندی سال 2019 را در مورد فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی بر اساس تحقیق در 297 شهر در سطح استان یا بالاتر منتشر کرده است چین. 10 نفر برتر هستند پکن، شانگهای، چنگدو، گوانگژو، ووهان، نانجینگ، هانگزو، شیان، شنژن و چونگ کینگ. پکن در رده بندی یک قدم برتر را می گیرد.

10 شهر بعدی در 20 شهر برتر هستند چانگشا، تیانجین، ژنگژو، سوژو ، جینان، شنيانگ، هاربین، هفی، چینگدائو و چانگچون. به دنبال آنها ، فوژو، نینگبو، کونمینگ ، وکسی ، نانتونگ ، تای یوان ، شیجیاژوانگ، دالیان، نانینگ ، و نانچانگ 30 بالا را جمع کنید.

به طور مشترک توسط م Instituteسسه تحقیقات شهری رودخانه ابر و بخش برنامه ریزی توسعه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) توسعه یافته است ، شاخص یکپارچه شهر چین سیستمی است که عملکرد رشد 297 شهر را در سطح استان یا بالاتر در سراسر کشور ارزیابی می کند. این مituteسسه از سال 2016 هر ساله شاخص شهری را منتشر می کند. این شاخص به زبان های چینی ، ژاپنی و انگلیسی موجود است و توسعه شهری را در سه بعد محیط ، جامعه و اقتصاد اندازه گیری می کند. زیر هر بعد شاخص های زیادی نهفته است که از زیر ابعاد آن در لایه های مختلف پشتیبانی می کند. تابش فرهنگ ، ورزش و سرگرمی گروهی از شاخص ها است که توسط 785 مجموعه داده پشتیبانی می شود ، 29.2٪ از داده های آماری ، 30.8٪ از داده های سنجش از دور ماهواره و 40٪ از داده های اینترنت است.

شاخص تابش ظرفیت شهر را در ارائه کالاها و خدمات در مناطق خاص اندازه گیری می کند. نمره تابش بالا به این معنی است که شهر توانایی فروش کالاها و خدمات خود را دارد ، در حالی که نمره کم تابش به این معنی است که نیاز به خرید کالاها و خدمات خاصی از مکان های دیگر دارد.

2 پکن قریب به اتفاق در صنعت فرهنگی و سرگرمی

رتبه بندی 2019 در فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی شهرهای چین شامل سه ماژول بازگشت و ترافیک ، امکانات و منابع انسانی است. در بازده و ترافیک ، کل درآمد صنعت فرهنگی و تفریحی در 30 شهر برتر این رتبه بندی 67.9٪ کل درآمد کشور را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر ، 10٪ شهرهای برتر نزدیک به 70٪ از کل درآمد کشور در صنعت را تشکیل می دهند. پکن حتی رقم سرسام آور 24.8٪ ، یا تقریباً یک چهارم ، از کل درآمد را به خود اختصاص می دهد ، که نشان دهنده پیشگویی قریب به اتفاق شهر در صنعت فرهنگی است.

سایر آمار موجود در ماژول بازده و ترافیک نیز از همین منطق پیروی می کنند. 30 شهر برتر 54.5 درصد از این تعداد را تشکیل می دهند چین گیشه ، 52٪ از کل حضور فیلم ها و 46٪ از کل بازدید از موزه و گالری کشور ، با پکن مصرف به ترتیب 5.7٪ ، 4.5٪ و 6.9٪

30 شهر برتر همچنین 72.3٪ از کل امکانات مرتبط با دارایی های صنعت را در خود جای داده اند چین، با پکن بیش از یک چهارم (26.4٪) از کل.

به طور خاص ، 30 نفر برتر 34.9٪ کل سالن های نمایش ، 46.8٪ کل گالری ها ، 38.6٪ کل موزه ها ، 84.2٪ کل آثار باستانی ، 37.1٪ کل مکان های ورزشی و 53.7٪ کل مکان های تئاتر را تشکیل می دهند. کتابخانه های عمومی ، با پکن به ترتیب 2.7٪ ، 6.4٪ ، 3.4٪ ، 46.6٪ ، 2.7٪ و 6.6٪ از آنها.

از نظر منابع انسانی ، 30 نفر برتر 53.3٪ از همه متخصصان و 48.2٪ از نهادهای تجاری و سازمانهای صنعت فرهنگی و سرگرمی را نشان می دهند ، پکن به ترتیب 12.8 و 10.4 درصد.

چرا پکن آیا فقط با 12.8٪ از کل منابع انسانی می تواند یک چهارم کل درآمد ملی صنعت فرهنگی را بدست آورد؟ دلایل این امر در امکانات با کیفیت بالا ، که یک چهارم کل کشور را تشکیل می دهد ، و همچنین استعدادهای برتر بسیار متمرکز در این زمینه است.

طبق آمار ، 30 شهر برتر میزبان 95.9 درصد از کل هنرمندان ملی کلاس A ، 75.1 درصد از کل طراحان کلاس A ، 7/91 درصد از برندگان جایزه ادبیات Mao Dun و 68.3 درصد قهرمانان المپیک هستند. ، با پکن به ترتیب 63٪ ، 37.2٪ ، 47.9٪ و 5.7٪

تمام ارقام بالا این را نشان می دهد پکن خانه بسیاری از وزنه های سنگین در زمینه فرهنگی و سرگرمی است. استعدادهای برتر و امکانات با کیفیت بالا پکن یک مرکز تولید فرهنگی و سرگرمی در چین و منجر به شهرت قریب به اتفاق فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی.

3. مقایسه صنایع فرهنگی و گردشگری در چین و ژاپن

که در مارس 2018، وزارت فرهنگ و جهانگردی ، با ترکیب عملکردهای اداره ملی گردشگری چین و وزارت فرهنگ ، به عنوان بخشی از تلاش این کشور برای ارتقا development توسعه یکپارچه این دو صنعت ، تأسیس شد.

برای تجزیه و تحلیل توسعه یکپارچه آنها ، ضریب همبستگی 0.55 بین رتبه بندی سال 2019 فرهنگ ، ورزش و سرگرمی و گردشگری ورودی را یافتیم. برای اندازه گیری قدرت رابطه بین دو متغیر از ضرایب همبستگی استفاده می شود. هرچه ارتباط بین این دو متغیر قویتر باشد ، ضریب به سمت 1 متمایل می شود ، در حالیکه 0.55 رابطه نه چندان نزدیک بین این دو را نشان می دهد.

با استفاده از همان روش ، ضریب همبستگی بالایی 0.82 را بین فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی برای 47 استان در ژاپن و گردشگری ورودی کشور. ضریب بیش از 0.8 نشان دهنده ارتباط بسیار قوی بین دو متغیر است. به عبارت دیگر ، شهرهای ژاپن با فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی قوی تر ، گردشگران خارج از کشور را جذب می کنند.

در مقایسه با ژاپن، چین صنعت فرهنگ و جهانگردی به اندازه همسایه خود یکپارچه نیست.

بعد از جنگ جهانی دوم ، ژاپن دومین اقتصاد بزرگ جهان را بر اساس تولید بنا نهاد. در سال 2003 ، دولت ژاپن ایده ساخت را مطرح کرد ژاپن یک کشور مستقر در جهانگردی. در آن سال تعداد گردشگران ورودی تنها 5.21 میلیون نفر بود که در رده سی و یکم جهان قرار دارد.

صنعت گردشگری این کشور به سرعت رونق گرفت و تعداد سفرهای ورودی تحت دولت آبه افزایش یافت. تا سال 2019 ، تعداد بازدیدهای ورودی به 31.88 میلیون نفر رسیده است.

از سال 2003 تا 2018 ، تعداد گردشگران ورودی به ژاپن 500٪ رشد کرد ، در حالی که در 110٪ در آلمان، 90٪ در چین و ایالات متحده ، 60٪ در اسپانیا و انگلیس و 20٪ در فرانسه. تا سال 2018 ، ژاپن در مقایسه با سی و یکمین در سال 2003 ، از نظر تعداد گردشگران ورودی یازدهم بود.

جالب است بدانید که یک ضریب همبستگی نسبتاً کم 0.45 بین سفرهای ورودی و سفرهای داخلی وجود دارد چین در حالی که یک همبستگی نسبتاً زیاد 0.87 در ژاپن. همبستگی زیاد به این معنی است که شهرهای محبوب در بین گردشگران ورودی نیز در بین گردشگران داخلی محبوب هستند ، در حالی که همبستگی پایین درست برعکس است.

یک دلیل برای همبستگی کم در چین این است که بسیاری از بازدیدهای ورودی از سرزمین اصلی چین هموطنان چینی از آنجا هستند هنگ کنگ، ماکائو و تایوان که اغلب در شهرهای ساحلی در سفر می کنند گوانگدونگ و فوجیان، که باعث “جدا شدن” مسافران داخلی و داخلی شده است.

4. صنعت تولید در مقابل صنعت فناوری اطلاعات

پس از تجزیه و تحلیل ارتباط بین فرهنگ 2019 ، تابش ورزشی و سرگرمی و تابش تولید بر اساس 297 شهر در سطح استان یا بالاتر در سراسر چین، ما ضریب همبستگی 0.43 بین صنعت فرهنگی و صنعت تولید را پیدا کردیم که نسبتاً کم است. تجزیه و تحلیل فرهنگ 2019 ، ورزش ، تابش سرگرمی و تابش تولید برای 47 استان در ژاپن یک ضریب منهای 0.5 یافت ، که یک رابطه متقابل متقابل بین این دو صنعت را نشان می دهد. از تجزیه و تحلیل مقایسه ای رابطه بین تابش فرهنگی و تابش تولید در چین و ژاپن، ما دیدیم که هیچ الگوی توسعه تعاملی بین این دو صنعت در وجود ندارد چین یا ژاپن.

در سالهای اولیه چین اصلاح و گشودن ، استانها و شهرهای سراسر کشور چین جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق هنر و فرهنگ. به عنوان مثال نمایش های هنری و جشنواره های فیلم برای جذب سرمایه گذاران خارجی برگزار می شد. ژائو کیژنگ ، که اولین مدیر کمیته مدیریت منطقه جدید پودونگ بود ، در مورد این رویکرد انتقاد کرد که این عمل عملی نیست ، زیرا “مردان نامه و هنرمندان سرمایه گذاری نمی کنند و کارآفرینان نمایشها را تماشا نمی کنند.” با توجه به اینکه ساختار اقتصادی در آن زمان تحت سلطه صنعت تولید بود ، قضاوت وی ثابت شد.

با این وجود ، رابطه بین صنعت فرهنگی و صنعت IT تصویر دیگری است ، زیرا صنعت IT به عنوان نیروی محرکه جدید اقتصاد فعلی عمل می کند. پس از تجزیه و تحلیل رابطه بین فرهنگ 2019 ، ورزش و سرگرمی سرگرمی و تابش صنعت فناوری اطلاعات 297 شهر در سطح استان یا بالاتر از شهرستانها در چین، یک ضریب 94/0 پیدا کردیم که یک رابطه “همبستگی کامل” را نشان می دهد. همان تحلیل 47 استان در ژاپن ضریب همبستگی 0.97 بین آنها را نشان داد ، بالاتر از چین. تجزیه و تحلیل نتیجه گرفت که مهم نیست چین یا ژاپن، صنعت IT باید در شهری با صنعت فرهنگی قوی واقع شود. توسعه این دو صنعت ارتباط تنگاتنگی دارد و همزمان توسعه می یابد.

5. منطقه پکن در مقابل کلانشهر توکیو

پکن دارای تابش بی نظیر صنعت فرهنگی در چین، بنابراین پکن برای یافتن شکاف باید به سایر کلانشهرهای برتر مراجعه کند و سپس استراتژی خود را دقیق تنظیم کند. امروز ، در کلانشهرهای برتر جهانی ، مانند لندن، نیویورک، پاریس و توکیو، صنعت فرهنگی به یک آهنربا و نیروی محرکه برای صنعت IT ، صنعت مالی ، نوآوری علمی و فناوری ، آموزش عالی و دفتر مرکزی شرکت ها تبدیل شده است. در آینده، پکن باید خود را با کلانشهرهای جهان هماهنگ کند ، خود را به عنوان پایتخت برتر فرهنگی و سرگرمی جهان بسازد و توسعه اقتصاد تعامل ملی را هدایت کند.

پس از مقایسه توکیو منطقه شهری (از این پس به عنوان توکیو دایره) متشکل از توکیو، کاناگاوا ، چیبا و سایتاما، و پکن منطقه شهری (از این پس به عنوان پکن) ، متوجه شدیم که این منطقه از پکن 20٪ بزرگتر از آن است توکیو دایره ، اما جمعیت پکن، مهم نیست که با توجه به جمعیت ساکن دائمی یا DID (منطقه متراکم مسکونی ، که به عنوان منطقه ای با جمعیت 5000 یا بیشتر در هر کیلومتر مربع تعریف می شود) ، فقط 60٪ از توکیو دایره. و تولید ناخالص داخلی آن فقط 30٪ از تولید ناخالص داخلی است توکیو دایره. انتشار دی اکسید کربن از پکن 20٪ بالاتر از آن است توکیو دایره.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که پکن سرانه تولید ناخالص داخلی فقط نیمی از تولید ناخالص داخلی است توکیو دایره ، اما سرانه انتشار دی اکسید کربن 2.1 برابر آن است توکیو دایره ، و مصرف انرژی در واحد تولید ناخالص داخلی 7.4 برابر آن است توکیو دایره. نتیجه گرفتیم پکن هنوز عقب است توکیو در ساختار صنعتی ، ساختار انرژی ، ساختار شهری و سبک زندگی. علاوه بر این، پکن سهم کمتری از صنایع فرهنگی و گردشگری دارد ، بیشتر به دلیل عدم تعامل بین این دو صنعت. در این معنا، پکن باید در آینده به یک مرکز جهانی فرهنگ و گردشگری تبدیل شود.

در سال 2019 ، تعداد گردشگران ورودی به پکن فقط 14٪ از آن را به خود اختصاص داده است توکیو دایره. از 2000 تا 2019 ، تعداد گردشگران ورودی به پکن از 2.82 میلیون به 3.77 میلیون نفر افزایش یافته که فقط 34 درصد افزایش داشته است. با این حال ، در همان دوره ، تعداد گردشگران ورودی به توکیو (به استثنای کاناگاوا ، چیبا و سایتاما شهرستانها) از 4.18 میلیون نفر به 14.1 میلیون نفر افزایش یافت که 237 درصد افزایش یافته و موقعیت خود را به عنوان مقصد اصلی گردشگران در سراسر جهان تقویت می کند.

نعمت عظیمی که گردشگران خارجی به آن آورده اند توکیو اقتصاد نه تنها در هزینه های گردشگری بلکه در مبادله بین بازدید کنندگان و اقتصاد تعامل مانند صنعت IT نهفته است. توکیو موقعیت پیشرو در صنعت IT بر اساس چنین تعاملی ساخته شده است.

همانطور که تحلیل مقایسه ای فوق نشان می دهد ، توکیو عملکرد بهتری دارد پکن از نظر تعداد و نرخ رشد گردشگران ورودی. نحوه ساخت پکن جذاب تر کلید ساختن است پکن به یک کلانشهر فرهنگی و گردشگری تبدیل شود.

برای ساختن یک شهر جذاب تر ، ما باید از منطق ، مفاهیم و روش های جهانی استفاده کنیم تا بتوانیم ویژگی های فرهنگی آن را درک کنیم.

به عنوان مثال ، “خوردن” یک صحنه ارتباطی اجتماعی بسیار مهم در اقتصاد تعامل است. تقریباً تمام شهرهایی که دارای صنعت IT قوی در جهان هستند مقصد غذای خوشمزه هستند. در واقع ، “خوب غذا خوردن” همچنین بهره وری از اقتصاد ارتباطات است. پکن بسیاری از رستوران های مشهور با ویژگی های چینی را در خود جای داده است ، اما تعداد بهترین رستوران های جهان در این شهر تنها 10٪ از این رستوران ها است توکیو دایره. توکیو (به استثنای کاناگاوا ، چیبا و سایتاما شهرستانها) دارای 219 رستوران با ستاره میشلن ، بیش از هر شهر در جهان است. علاوه بر این ، 65٪ از آن رستوران های ستاره دار غذاهای ژاپنی سرو می کنند و بسیاری از سرآشپزهای آنها مهارت های آشپزی را در خارج از کشور فرا گرفته اند. مبادلات در زمینه آشپزی منجر به ادغام و یادگیری متقابل ، به جای همسان سازی ، بین غذاهای ژاپنی و غذاهای غربی شد. یکی از دلایل اصلی محبوبیت غذای ژاپنی در سراسر جهان این است که بسیاری از آشپزهای ژاپنی وجود دارند که علی رغم تأثیر کشورهای دیگر ، فرهنگ خود را حفظ کرده و سبک خود را ایجاد کرده اند.

شناختن جهان و شناخته شدن خود در دنیا برای این امر مهم است پکن برای تبدیل شدن به یک کلانشهر کلاس جهانی.

نگاهی به پکن صنعت فرهنگی از فرهنگ ، ورزش و تابش سرگرمی آن است
http://www.china.org.cn/china/2020-09/24/content_76736907.htm

منبع China.org.cn